Gelukkig 2017! - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Stefan, Jenny, Sarah en Pien Sanden-Verhagen - WaarBenJij.nu Gelukkig 2017! - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Stefan, Jenny, Sarah en Pien Sanden-Verhagen - WaarBenJij.nu

Gelukkig 2017!

Door: Stefan en Jenny

Blijf op de hoogte en volg Stefan, Jenny, Sarah en Pien

02 Januari 2017 | Japan, Hiroshima

Allereerst natuurlijk voor iedereen een heel gelukkig, gezond en vredig 2017!

Een maand zijn we nu hier. Een maand van ontdekken, verkennen en van niet begrijpen en het is genieten. Ons appartement wordt steeds meer een thuis, de zelfgebakken broden lukken steeds beter, behalve dan die van vanochtend... We hebben een krentenbrood en ontbijtkoek gemaakt en gisteren een nieuwjaarstaart. We raken steeds meer thuis in het afvalscheiden, wat al een hele studie op zich is!
Eerst even terug naar de kerst: kerst wordt hier nauwelijks gevierd. Er zijn niet veel christenen, toch hebben we een kathedraal gevonden en een mansgrote kerststal! Omdat we er kerstavond waren, was het kribbeke nog afwezig, maar gedurende de kerstnacht en natuurlijk eerste kerstdag waren er veel diensten (zelfs in het engels!) en ongetwijfeld is kindeke Jezus goed terecht gekomen in de stal.
Op eerste kerstdag zijn we 30 km ten noorden van Hiroshima in een hotelletje gaan overnachten. Een heel traditioneel Japans hotelletje. De kamer was een tatami-kamer, met stoelen zonder poten direct op de grond. Over het eveneens lage tafeltje hing een groot kleed en daaronder was het verwarmd; mmm heerlijk voor de voetjes, want het wordt hier al aardig koud. Voor het eten gingen we eerst badderen in een Onsen, dat is een hotspring. Een natuurlijke warmwaterbron, boordevol mineralen. Of we de onsen-etiquette helemaal snappen weten we niet, maar het is echt heerlijk. Je begint met een uitgebreide was en douche sessie, en daarna stap je in een heerlijk warm bad. Daarin dobber je een tijdje rond en vervolgens kun je afkoelen, om jezelf vervolgens nogmaals onder te dompelen. Mannen en vrouwen strikt gescheiden.
Het eten in het hotelletje was ook een avontuur. We zaten met ons 4-en op de grond om een soeppan heen (zie foto). Een mevrouw in kimono stookte het vuurtje op en de pan werd gevuld met heel veel groenten, paddestoelen, tofu, vlees en noedels.
Verder stonden er heel veel soorten vis klaar, veelal rauw met spannende sausjes. We hebben niet alles aangedurfd, maar het begin is er.
Terwijl wij zaten te eten werd de tatami-kamer omgetoverd in een slaapkamer; de tafel en stoelen aan de kant en de futon matten neergelegd. Omdat er verder niet zoveel te beleven was en het toch wel heel koud was zijn we vroeg onder de wol gegaan.

Nieuwjaar is hier vooral een familiefeest. In Tokyo zijn er wel aftelfeesten maar hier in Hiroshima was er niet zoveel te doen, voorzover we hebben kunnen achterhalen. Geen vuurwerk en mensen op straat om 0.00 uur.
Oudjaarsdag zijn we naar Miyajima gegaan, een eilandje hier dichtbij. Bekend om de Itsukushima-shrine en Tori in het water, een supereilandje. We hebben gewandeld en franse frietjes gegeten! Maar ons hoofddoel was het Chinkasai fire festival. De laatste dag van het jaar wordt dat gehouden en is eigenlijk een ritueel om branden te voorkomen uit de tijd dat de huizen van hout waren en dicht op elkaar stonden.
Grote boomstammen worden aangestoken en gedragen door een groep mannen. Een uur lang lopen ze heen en weer en er wordt Taimatsu yoi yoi geroepen: geen idee wat dat betekent). Op het eind gaan ze het strand op om een groet te brengen aan de Tori (???).

En nu is 2017 begonnen! Voor iedereen de beste wensen en we kijken uit naar wat er komt; het begint met werken en school komende tijd.

Dikke knuffels, lieve groet van Pien, Sarah, Stefan en Jenny

• 02 Januari 2017 - 09:21

Stef Vink:

Lieve allemaal, fijn om jullie bericht te lezen. Gelukkig Nieuwjaar en nog veel meer mooie ervaringen gewenst. Veel succes met school en werk! Hartelijke groet uit Londen

• 02 Januari 2017 - 11:02

Louise:

Hoi Jenny, Stefan, Pien en sarah, erg leuk van jullie te horen en verrast door deze geweldige nieuwe ontwikkelingen! We volgen jullie verhalen en wensen jullie een enorm goed uitdagend en gezond 2017 vol nieuwe en vreemde belevenissen in Japan! Lieve groet Louise en Michiel

• 02 Januari 2017 - 11:22

Marijke :

Ha Jenny, Stefan, Pien en Sarah,

Een heel gelukkig nieuwjaar en leuk om jullie spannende ontdekkingsreis door Japan te volgen!!

groet Rob en Marijke

• 02 Januari 2017 - 20:17

Riet Van Der Sanden:

Weer een leuk verhaal met nu mooie foto's erbij. Jullie zijn al echt ondernemend geweest. Zo zie je natuurlijk veel van de omtrek en mensen in Japan. Straks komt het serieuze zoals werk en school.Veel succes en we volgen jullie met enorme belangstelling en nieuwsgierigheid.
    groetjes van oma Riet

• 02 Januari 2017 - 23:20

Miel :

Klinkt goed! Maak het goed! Ook in de volgende fase!

• 03 Januari 2017 - 11:56

Ronia:

Alleen Stefan kent mij, van lang lang geleden haha, maar ik lees nog steeds graag jullie reisblogs. De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Dat er nog maar veel mooie avonturen op jullie pad mogen komen! Groetjes Ronia.

• 05 Januari 2017 - 17:54

Susan:

We wensen jullie een heel mooi 2017 toe!
    Ben je al begonnen met werken Stefan? Hoe was het?

Leuke foto's!

Gr ook Erich Thomas Lex

• 07 Januari 2017 - 11:20

Ton En Corrie Lommers:

Hallo Jennie. Stefan ,Pien en Sarah

DEE allerbeste wensen voor 2017. Gelukkig zijn jullie al een beetje gewend. Hier in Drunen zitten we in de sneeuw en ijzel.
    Heel veel groeten

• 07 Januari 2017 - 15:11

Marijke Van Meekeren:

Dag lieve ontdekkingsreizigers! Heel interessant verhaal over jullie belevenissen tijdens de Kerstvakantie en Nieuwjaar. Ik ken het eten uit de soeppan als Chinees fondue; heel lekker, vooral de bouillon als je klaar bent. Ga zo door in het Nieuwe Jaar 2017! Zie al uit naar de volgende nieuwsbrief.
    Groetjes, Marijke

• 07 Januari 2017 - 16:09

Mieke Blankert En Peter Diepenhorst Olam Haba):

Dag Jenny, Stefan, Pien en Sarah.
    Ook al kennen we alleen Jenny nog maar pas, het is erg boeiend om te lezen over jullie ervaringen en ontdekkingen in Japan! Leuk al die foto's, de natuur in jullie omgeving ziet er prachtig uit.
    We blijven jullie met heel veel plezier volgen. Voor jullie allemaal onze allerbeste wensen voor een boeiend en fijn 2017.
    Groet!
    Mieke en Peter

• 07 Januari 2017 - 17:43

Maria Janssen Van Olam Hhaba:

Hallo saampjes.
    Allereerst natuurlijk de allerbeste wensen voor dit nieuwe jaar.
    Super leuk om met je gezin zoveel speciale en bijzondere dingen te beleven.
    Het is ook echt een andere cultuur met zijn eigen gebruiken en eetgewoontes.
    Geniet er van !!!!

Groetjes,
    Maria

• 07 Januari 2017 - 23:51

Mieke Hydra:

Ha Jenny,

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en hoe dat eraan toegaat in Japan! Was het niet lastig eten aan zo'n laag tafeltje? En valt het eten goed voor jullie allemaal? Het lijkt mij toch wel heel apart en anders eten! Ben je al bezig met het zoeken van cursussen of leermeesters op jouw gebied? In ieder geval wens ik jou en jouw familieleden heel veel goeds voor 2017! En ik kijk uit naar jouw volgende verhalen!

Veel liefs,
    Mieke

• 10 Januari 2017 - 19:05

Hetty Verhoeven, Van Olam Haba:

Dag Jenny en familie,
    Ik wens jullie een heel mooi en inspirerend 2017. Als ik jullie verhalen lees denk ik dat jullie een heel verrassend jaar tegemoet gaan. Het is interessant om jullie verhalen te lezen.
    Groetjes
    Hetty

• 15 Januari 2017 - 10:06

Harm Babette Josephine Jet:

こんにちは !

Hoe gaat het daar? Zijn jullie al ingeburgerd? En Sarah en Pien, is het leuk op de Japanse Hazesprong? En heb je al een rondje kunnen fietsen, Stefan? En Jenny, al een leuke cursus gevonden of heb je inmiddels daar weer een eigen praktijk opgezet