Winter in Hiroshima en meer. - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Stefan, Jenny, Sarah en Pien Sanden-Verhagen - WaarBenJij.nu Winter in Hiroshima en meer. - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Stefan, Jenny, Sarah en Pien Sanden-Verhagen - WaarBenJij.nu

Winter in Hiroshima en meer.

Door: Stefan en Jenny

Blijf op de hoogte en volg Stefan, Jenny, Sarah en Pien

30 Januari 2017 | Japan, Hiroshima

Lieve allemaal,
Hier weer een berichtje, maar waar te beginnen? Een maand verder sinds het laatste bericht. En we hebben veel gedaan. Want ook al wonen we hier, we zijn ieder weekend op de toeristische toer.

De eerste week van januari hebben we fietsen gekocht. Hiroshima is compact en veel is op fietsafstand. Het is nog even wennen aan de "fietsregels" (zijn die er wel)?? Fietsers en voetgangers gaan gezamenlijk over hetzelfde pad. Dus het is af en toe wel een beetje slalommen. Maar er zijn ook fijne fietspaden, langs de rivier bijvoorbeeld. Ik heb er pas 1 ontdekt daar kon je 15 km fietsen zonder weg over te steken ( je kon onderdoor!). Een prachtig pad met hier en daar Sakura bomen gegroepeerd. Ik kijk ernaar uit dat die gaan bloeien. Zal een prachtig plaatje zijn! Fietsen is een fijne manier om de stad te verkennen.
Toen we onze fietsen net hadden zijn we met een boot naar een eilandje gegaan, op 20 minuten varen. Nonoshima. Dat konden we helemaal rondfietsen. Prachtig, ondanks een grijze dag. We fietsten steeds langs de zee met wisselend uitzicht op eilandjes en oesterkwekerijen . Bij de kwekerijen stonden heel veel St Jakobsschelpen en we wisten niet zo goed waar die voor waren. Nu hebben we bij Klokhuis gezien (uitzending gemist is heel fijn!) dat de oesters in Nederland zich vasthechten op mosselschelpen...dat zullen ze hier dan op de St Jacobs schelpen doen..?

11 januari zijn Sarah en Pien op school begonnen. Ze hebben best veel huiswerk en moeten hard werken. Maar ze hebben leuke vakken. Ze hebben 2x in de week muziekles, Sarah heeft blokfluit les, ze zingen allebei in een koortje (Als een nachtegaaltje net als hun moeder haha). Ze doen art projecten en krijgen Japans! De eerst kraanvogels zijn gevouwen. Het is niet altijd even gemakkelijk voor ze, vooral het engels spreken is nog lastig. Maar ze ontwikkelen zich snel, al is het niet snel genoeg volgens henzelf.

15 januari was het Tando festival. Daarbij worden alle offerandes van het afgelopen jaar verzameld en verbrand. En dat is niet een klein beetje. Mijn hemel, honderden dozen vol.(Beetje afhankelijk van de Shrine waar je bent, want mensen brengen ook hun offers van thuis) Allemaal verzoekjes om geluk en gezondheid die verbrand werden. Het bijzondere dit jaar was dat er zo veel sneeuw was. We spraken iemand die hier al 20 jaar woont en nog nooit zoveel sneeuw had meegemaakt. (niet alleen in NL een strenge winter). In de warmte van het vuur werd mochi gegaard. Moshi een soort deegballetje van geslagen rijst. De smaak is iets zoetig ( en aangebrand).Mensen staan ervoor in de rij! Alles wordt gedeeld. In het vuur wordt ook sake verwarmd, maar die hebben we gemist helaas.

Behalve dat de sneeuw mooie plaatjes oplevert is de sneeuw ook fijn voor de verschillende skigebiedjes die hier op 1-1,5 uur rijden afstand zijn. Geen uitgebreide gebieden maar groot genoeg om je een dagje te vermaken. Er zijn zelfs slee-zones.

Terwijl iedereen zijn ding doet op school of op het werk probeer ik mijn dagen te vullen. Ben begonnen met Japanse les, heb contacten met een internationale vrouwenclub, (voor de helft Japanse dames), begin woensdag as met een Yoga clubje en heb me vandaag opgegeven voor tennis lessen. Tenminste dat denk ik dan..
Oh ja vandaag contact gehad met de enige(?) echte stroopwafelbakker in Japan uit Osaka. Hij komt de eerste week van maart naar Hiroshima en zal me dan het een en ander uitleggen over het stroopwafel-ambacht. Ik zie een carrière switch aankomen....

En voor de reizigers onder jullie: de eerste reis vanuit Nederland is al geboekt! En wij zelf gaan ook op reis, een kort weekend de koude in straks.

Groetjes en liefs van Pien, Sarah, Stefan en Jenny

• 30 Januari 2017 - 14:28

Lieke:

Beste Jenny, Stefan, Sarah en Pien,
    Wat leuk allemaal! Mij lijken rijstbollen met oud en nieuw ook lekker. Min moeder denkt dat Glühwein lekkerder is dan warme shake. Maar ze weet het niet zeker. Wat is makkelijker: Japans of Engels? Jammer van het vele huiswerk. Wij moeten volgende week met de hele klas afval opruimen in het goffert park van juf Ans. Dan heb ik liever huiswerk. ♡♡♡
    Liefs Lieke.

• 30 Januari 2017 - 15:15

Jacq :

Reis twee binnenkort!!
    Probeer vandeweek even te bellen!
    Ooievaar x

• 30 Januari 2017 - 15:35

Vincent:

Hoi Stefan, Jenny, Pien en Sarah,
    Leuk om jullie 'nieuwsblog' te lezen. Stroopwafels, idd wie weet, een stroopwafelhuisje (wel grappig) in Hiroshima met een echte frau Antje achter de balie. Dat frau Antje lenen we nu nog ff van de Duitsers, wordt straks natuurlijk iets origineler als de stijl lijn opstart met haring, kaas, klompen, delfs blauw en Vincent van Goch natuurlijk. Jullie kunnen straks natuurlijk wel; Nederlands, Engels, Japans en Chinees praten in jullie gezin, en dat is wel een grote rijkdom. Allemaal veel sterkte met het nog een beetje wennen in Hiroshima.
    Aan een ieder de hartelijke groetjes uit Eindhoven. Liefs Vincent.

• 30 Januari 2017 - 15:51

Willemijn Postema:

Hoi Jenny en familie,
    Leuk jouw verslag te lezen Jenny!
    Fijn dat jullie weer een nieuw leven enthousiast opgepakt hebben.
    Ga je ook nog wat met de Japanse acupunctuur doen Jenny?
    Lekker dat jullie kunnen fietsen en skiën.
    Wij zijn net een midweek in Winterberg wezen skiën, was ook leuk.
    Japans leren lijkt me moeilijk, succes allemaal daarmee.
    Ook met alle ander avonturen veel plezier.
    Hartelijke groet, Willemijn

• 30 Januari 2017 - 16:49

Sander:

Hej Neefke en co, leuk om jullie verhalen te lezen! Veel plezier daar!

Groeten uit Delft
    Sander

• 30 Januari 2017 - 18:22

Tine Groot:

Hoi Stefan,Jenny.Sarah en Pien,

Fijn om te horen dat jullie al een beetje wennen aan het nieuwe leven daar.

Wat knap dat je Japans gaat leren lijkt me heel erg moeilijk...

En wat leuk dat je daar ook kunt fietsen dan zie je tenminste iets van de natuur.

Een dochter van een vriend van ons heeft Japans gestudeerd en zegt dat het een hele moeilijke taal is.

Wat goed dat jullie van alles gaan ondernemen!

Wij vertrekken 13 feb. naar Bali voor drie weken.

Vervolgens gaan we naar Maleisie voor een week...dan Thailand voor een week en dan Jakarta en dan weer naar Bali terug en zijn 3 april weer in Nederland.

Hans en Ramak kunnen 3 feb. in hun appartement...

Wij wensen jullie nog veel plezier en we hopen volgend jaar ook jullie een bezoek te brengen.

Groetjes Frank en Tine

• 30 Januari 2017 - 22:22

Karin:

Ha broer en schone zus en the ladys

Goed om weer te lezen van jullie dagelijkse dingen...
    Die zijn toch weer nieuw daar in Japan, gelukkig kunnen jullie de draai van leven vinden en vullen de dagen zich met mooie en speciale herinneringen.

Geniet ervan, hier horen we de vogeltjes weer fluiten, de sneeuw is verdwenen en het voorjaar is in aantocht ,zoals jullie je verheugen zullen wij dat ook doen....

liefs Ronald en Karin

• 30 Januari 2017 - 23:25

Riet Van Der Sanden:

Hallo Stefan, Jenny, Sarah en Pien,

Weer leuk om een verhaal te lezen. Een bijzonder land is Japan wel denk ik. Jullie ervaren dat nu wel. Maar ook een ervaring die jullie niet hadden willen missen.Ik zie al een beetje bloesem. Leuk,leuk,leuk.
    groetjes,oma Riet

• 31 Januari 2017 - 06:49

Stef Vink:

Hoi allemaal,

Gaaf om te lezen, en de foto's te bekijken. Krijg dan helemaal zin om daar ook te zijn. Wat is de wereld toch mooi. Hier ook, ik was na de kerst een weekje in Londen, en dat was heel fijn. Hebben jullie nog een keyboard kunnen regelen?

Hartelijke groet, Stef

• 31 Januari 2017 - 16:59

Miel:

Zo! Een goed verhaal weer, heb nu nog meer zin om jullie te gaan zien, zet de stroopwafels maar vast klaar!! Ga voort ga voort, wij zingen in augustus een paar dagen met jullie mee! Of ni dan? Ni hao!

• 31 Januari 2017 - 20:17

Ferdi En Babs:

Dag dappere dames en heer!

Wat leuk om te lezen dat jullie zoveel meemaken en zien!
    Fijn om een beetje van jullie ontdekkingstochten mee te genieten. We kijken nu al uit naar de prachtige plaatjes van de bloesembomen! Al krijgen we ook al een glimlach van jullie oreomomentje hoor ;)

Lieve groetjes vanuit Drunen,
    Ferdi en Babs

• 01 Februari 2017 - 14:29

Ine En Piet Balkenende:

Hallo Stefan, Jenny, Pien en Sarah.

Alle reisverslagen door gelezen, vandaag.
    Ben onder de indruk van jullie nieuwe leven in Japan.
    Geweldig om dat te volgen met prachtige foto's erbij.
    Zo krijg je een goede indruk van Japan.
    Geniet van jullie verblijf met steeds nieuwe ontdekkingen.
    De meiden succes met de nieuwe school!
    Lieve groetjes piet en ine

• 05 Februari 2017 - 19:15

Ome Ad En Tante AnnieMusters:

HalloStefan en Jenny en kinderen.
    Fijn dat het goed gaat met jullie,dat lezen we in je mooi verslag.Jullie zitten wel in een mooi land,veel sneeuw dus ook volop winter. fijn fietsen,heerlijk.
    Geniet ze met zn allen en het ga jullie goed .
    Lieve groetjes van Ome Ad en Tante Annie Musters.

• 06 Februari 2017 - 10:21

Ad En Annie Musters:

Hallo Stefan,ik was nog te vermelden dat de kippen het goed maken en leggen elke dag een eitje,erg lekker.goed he doei.

• 11 Februari 2017 - 15:15

Ome Richard:

Hoi Stefan, Pien, Sarah, en Jenny

Leuk om het allemaal te lezen. Ik vind het wel knap van de kinderen om dit allemaal aan te durven en mee te maken! Ik begrijp dat ik geen stroopwafels hoef mee te nemen mocht ik die kant op ga. Natuurlijk wel die dikke hagelslag.....of kun je die ook in Japan kopen?

Groeten van ome Richard en familie

• 25 Maart 2017 - 20:23

Audrey Smits:

Hoi Stefan, Jenny, Sarah en Pien,

Wat ontzettend mooi dat wij op mega afstand toch een beetje mee kunnen genieten van jullie avonturen.
    Heel erg leuk om te lezen wat jullie beleven en het maakt het nog mooier door de foto`s.
    Ik ben heel benieuwd naar jullie volgende verhalen.
    Hier gaat de klok vanacht een uur vooruit en wordt het al aardig voorjaarsweer, ik ben ontzettend nieuwsgierig naar de Japanse bloesembomen: ik hoop dat je er mooie foto's van maakt :)
    Veel liefs, Audrey